

#ĆMA to zajęcia, które pojawiły się w naszym portfolio w tym roku szkolnym (2019/2020). Powodem stworzenia takich zajęć była chęć zmaksymalizowania efektów kształcenia uczniów, którzy mają już opanowaną w zadowalającym stopniu teorię wymaganą na egzaminie maturalnym i zamierzają położyć nacisk na praktykę, czyli rozwiązywanie zadań. Zawsze przed wprowadzaniem nowych zajęć pojawia się pozytywna adrenalina i pewna doza niepewności – zastanawiamy się z kim przyjdzie nam współpracować, jak te osoby odnajdą się w grupie zajęciowej i jak wpiszą się w profil nowych zajęć. Tak było i tym razem. Kiedy przeprowadzaliśmy krótkie rozmowy „kwalifikacyjne” przed uruchomieniem #ĆMA, nie zdawaliśmy sobie sprawy jak te zajęcia zmienią nasze postrzeganie ogólnie pojętego przygotowania do matury. W październiku spotkaliśmy się w salach zajęciowych z osobami, które nam zaufały i podjęły pracę w ramach #ĆMA. Spotykaliśmy się dwa razy w tygodniu, a osoby które uczęszczały na oba przedmioty (biologię i chemię) spędzały 8 godzin zegarowych w tygodniu w naszym towarzystwie. Dziś możemy powiedzieć wiele o tym, jak zajęcia przebiegały, jakie relacje przez ten czas się wytworzyły. Zaczniemy od kwestii merytorycznych. Na #ĆMA z biologii rozwiązaliśmy kilkaset zadań, w których znaczna część była autorstwa Michała, dedykowana uczniom #ĆMA oraz personalizowana pod kątem każdego z nich. Jeżeli zauważono, że któryś z uczniów ma braki dot. teorii bądź praktyki danego zagadnienia – taki uczeń otrzymywał personalizowane wsparcie. Dodatkowo korzystaliśmy ze wszystkich arkuszy CKE (tych z nowej podstawy i starej), arkuszy wydawnictw naukowych i komercyjnych zbiorów. Na chemii Robert wspólnie z uczniami rozwiązał i omówił ponad tysiąc zadań z dostępnych zbiorów, w każdym tygodniu omawiał po 7 arkuszy CKE i innych, które uczniowie rozwiązywali samodzielnie w domach. Włączał również swoje autorskie zadania. Z naszej perspektywy było to efektywne i wartościowe przygotowanie, ale tak naprawdę weryfikacją poziomu merytorycznego, który reprezentowali uczniowie #ĆMA była ich praca na innych naszych zajęciach – w ramach #KursMaturalnyAdamskiiWalas z biologii i chemii. Te 7-godzinne sobotnie spotkania poświęcone omawianiu teorii i również rozwiązywaniu zadań (staraliśmy się dobierać inne, niż te, z którymi stykali się na #ĆMA) były dla uczniów #ĆMA darmowe – jest nam miło, że chętnie z nich korzystali. Nie wzięliśmy natomiast pod uwagę tego, że tak naprawdę ponadprzeciętnie zmobilizowana grupa uczniów #ĆMA, zintegrowana ze sobą i z nami (o tym za chwilę) szybko zdominuje sobotnie zajęcia:) Naszą rolą było znalezienie kompromisu tak aby uczniowie sobotniego kursu nie czuli frustracji czy też lekkiej paniki – trafiały do nas opinie, że „ĆMY” odpowiadają zanim reszta zdąży zebrać myśli. Szybko zorientowaliśmy się w tej sytuacji, dlatego też czasami wyłączaliśmy uczniów #ĆMA z dyskusji:) W okresie kwarantanny #ĆMA bez najmniejszych problemów przeszła w tryb online, w takiej też formie uczestniczyła w sobotnich kursach oraz Gruntownej Powtórce (również darmowa dla ĆMA). W naszej opinii poziom osiągnięty przez #ĆMA najlepiej widoczny był właśnie na tych zajęcia – na tle uczniów, którzy wcześniej regularnie z nami nie pracowali. Byliśmy naprawdę dumni z tego jakich odpowiedzi udzielają nasze ĆMY i jak prezentują się na tle innych maturzystów. W naszym przekonaniu na pewno wartością dodaną zajęć w ramach #ĆMA były relacje międzyludzkie, które ukształtowały się pomiędzy uczniami oraz nami i uczniami. Spotykając się z Nimi dwa razy w tygodniu, siłą rzeczy pojawiały się tematy, które pozwalają lepiej się poznać, zrozumieć swoje poczucie humoru oraz po prostu dobrze się bawić na zajęciach. Nauka w takiej atmosferze jest maksymalnie efektywna, nie ma również bariery w zadawaniu pytań czy zabieraniu głosu. Poprosiliśmy uczniów #ĆMA o krótki komentarz (miał być jednozdaniowy) co do zajęć – oto wybrane wypowiedzi (pisownia oryginalna):
„Spora ilość godzin z wami spędzona pozwala nie tylko nabyć odpowiedniej wiedzy, ale też ją uporządkować, ugruntować, dzięki styczności ze sporą ilością autorskich zadań (które poznajemy dopiero w trakcie ich robienia :D) i podchwytliwych pytań można skutecznie nauczyć się konstruować odpowiedzi pod myśl autora zadania i pewności siebie ale też swojej wiedzy przy tych odpowiedziach :)) Dodałabym, że jako grupa spędzamy spora ilość czasu na wykładach, zajęciach i można dzięki temu nabyć fajnych znajomości na lata już tak poza nauka xd”
„ĆMĘ zaczęliśmy we wrześniu, jeszcze mało zgrani, zadania maturalne szły mi wtedy bardzo opornie, a z moją ówczesną wiedzą nie wiele mogłam zdziałać. Wiele miesięcy uczestniczenia w Ćwiczeniach Maturalnych nauczyło mnie mnóstwa rzeczy, nabrałam pewnego automatyzmu w rozwiązywaniu matur, poszerzyłam swoją wiedzę biologiczną do wysokiego poziomu, nareszcie zrozumiałam rzeczy, których wcześnie bezmyślnie uczyłam się na pamięć, a przede wszystkim zaciekawiła mnie sama Biologia. Gdy do wspólnej, wymagającej nauki dodasz świetnych ludzi, którzy sobie pomagają i tworzą przyjacielską atmosferę możesz wyobrazić sobie jaka była nasza ĆMA ”
„To ja do dziewczyn tylko dodam, że bardzo sobie ceniłem, że oboje mimo masy uczniów jakich macie codziennie w Abi potrafiliście podejść do każdego w grupie indywidualnie i wyłapać kto ma jakie braki i skupić się na tym, żeby to wyrównać ”
„Ja pamietam jak na pierwszych zajęciach z ĆMY czułam panikę jak widziałam zadanie z chemii teraz przynajmniej podchodzę do tego na spokojnie”
“Ja podtrzymuje to, że ogromną zaletą ĆMY jest ogrom tych zajęć i wykładów. Dzięki temu na wykładach możemy porządkować teorie a na zajęciach pytać, pytać i jeszcze raz pytać i rozwiązywać wszystkie wątpliwości. Przez to że tych zajęć jest tak dużo możemy w 100 % ugruntować wiedzę i być pewnym swoich odpowiedzi na maturce dzięki temu że jest czas na ich wielokrotne ćwiczenie”
„Ja zawsze znajomym mówię tak : ogólnie to ja czaje chemie ale Robert mi te wszystkie kafelki w głowie poukładał i mi się nic nie myli i nie mam problemu z zadaniami obliczeniowymi w ogóle.”
„Warto też wspomnieć, że to nie wiek określa korepetytora, tylko to, co ma do przekazania. Niektórzy wychodzą z założenia, że starsza osoba więcej nauczy, bo już ma doświadczenie. Tylko, że w wielu przypadkach jest to przestarzała wiedza, a realia już są inne”
„(…) już tak świetnie to podsumowali, że aż ciężko cokolwiek innego dodać. Niestety wszystko, co piękne szybko się kończy, ale już na zawsze pozostanie w mojej pamięci i będą to tylko cudowne wspomnienia ”
Tegoroczna #ĆMA również na zawsze pozostanie i w naszej pamięci – jako pierwszy rocznik, jako świetne i zmobilizowane grupy zajęciowe. Przede wszystkim jednak jako grupy z fantastycznymi młodymi ludźmi, za których z całych sił będziemy trzymać kciuki na maturze!
Serdecznie zapraszamy wszystkich chętnych do udziału w przyszłorocznej #ĆMA do kontaktu pod info@wykladymaturalne.pl Do wyboru forma tradycyjna oraz online.